THE E-PORTFOLIO AS A
TOOL FOR EDUCATION AND MOTIVATION IN SECONDARY EDUCATION: BENEFITS AND
DIFFICULTIES IN ITS IMPLEMENTATION. A CASE STUDY OF ACTION RESEARCH
Maria del Carmen Navarro García Suelto
mcarmen.navarrogs@gmail.com
Para ver, de clic encima de este archivo:
mcarmen.navarrogs@gmail.com
Para ver, de clic encima de este archivo:
Resumen
Los nuevos recursos educativos que aparecen gracias a las Nuevas Tecnologías de la Información y la Comunicación brindan la oportunidad de mejorar la labor educativa transformando el modelo de aprendizaje. Este artículo tiene como objetivo fomentar la reflexión docente en relación al uso de las NTIC en el aula, considerando sus ventajas e inconvenientes, con la finalidad de mejorar los procesos de enseñanza-aprendizaje. Para ello, se expone una experiencia educativa que utiliza el e-portfolio como recurso de evaluación, en el que se recogen las percepciones y avances de los alumnos.
Se concluye evidenciando que, aunque es una gran fuente de motivación, la falta de recursos y la formación del profesorado dificulta mucho el proceso de transformación e innovación educativa.
Palabras clave
Nuevas tecnologías de la información y comunicación (NTIC), portafolio electrónico, Sociedad del conocimiento, innovación educativa, herramientas educativas.
Abstract
New educational resources listed by Information and Communication
Technologies provides an opportunity to improve the educational work
transforming the learning model. This article aims to encourage teacher
reflection regarding the use of ICT in the classroom, their advantages
and disadvantages, in order to improve the processes of teaching and
learning. To do this, an educational experience that uses the
e-portfolio as a resource assessment, in which students' perceptions and
progress are collected using exposed.
We conclude showing that although it is a great source of motivation, lack of resources and teacher training much more difficult the process of transformation and educational innovation.
We conclude showing that although it is a great source of motivation, lack of resources and teacher training much more difficult the process of transformation and educational innovation.
Keywords
Information and communication technologies
(ICTs), electronic portfolio (e-portfolio), communication society,
educational innovations, educational tools.
No hay comentarios:
Publicar un comentario